Libellenwerkgroep Zuid-Kennemerland

De libellenwerkgroep heeft ongeveer 20 leden, die zich van april tot en met september bezighoudt met het tellen van deze prachtige insecten.

Niet alleen worden de vliegende libellen geteld, we zoeken ook naar larvenhuidjes. Deze zijn van belang om te bevestigen dat de libellensoorten zich ook werkelijk in Zuid-Kennemerland hebben voortgeplant. In 1998 zijn we begonnen met het inventariseren door middel van het lopen van routes. Deze routes liggen langs poeltjes, sloten en kanalen in zowel de duinen als in het veenweidegebied. Een teller gaat acht tot tien keer per jaar tellen langs zijn door De Vlinderstichting uitgezette route.

De jaarverslagen en de analyse van de waarnemingen staan in de kennisbank. De waarnemingen worden ook gedeeld met de De Vlinderstichting en de terreinbeheerders. De libellenatlas van Zuid-Kennemerland verscheen in 2018 en geeft een overzicht van 20 jaar onderzoek.

In de loop der jaren zijn er in Zuid-Kennemerland verschillende nieuwe soorten bijgekomen. Soms zien we in een jaar een enkel exemplaar van een nieuwe soort, die in de jaren er op in grotere groepen in onze gebieden vliegt. We kennen nu 35 soorten. Misschien vindt u, als nieuwe teller, wel de 36ste!

Interesse? Neem dan contact met ons op!

marja-franskoning@kpnmail.nl